کیفیت، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش

021-44210916

info[at]mana-control.com

بلوار مرزداران، خیابان ابراهیمی، برج الوند، واحد 807

ایران ، تهران

مقایسه سختی گیرهای آب بدون نمک با سختی گیرهای مبتنی بر نمک

مقایسه سختی گیرهای آب بدون نمک با سختی گیرهای مبتنی بر نمک

مقایسه سختی گیرهای آب بدون نمک با سختی گیرهای مبتنی بر نمک

 

سیستم‌های سختی گیرهای آب بدون نمک (Salt-Free Water Softener) مقرون به صرفه‌تر، فشرده‌تر، سازگار با محیط زیست هستند و نسبت به سایر سیستم های جایگزین سختی گیر آب،  نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

 

با این حال، آنها مواد معدنی آب سخت را حذف نمی کنند، بلکه فقط آنها را متبلور می کنند. بنابراین، اگر می خواهید آب کاملاً بدون مواد معدنی داشته باشید، سختی گیرهای آب بر پایه نمک انتخاب بهتری برای شما خواهند بود.

 

در این مقاله، توضیح خواهیم داد که دستگاه سختی گیر آب بدون نمک چیست، چگونه کار می‌کند و آیا جایگزین بهتری برای سختی گیر مبتنی بر نمک است.

 

فهرست مطالب :

سختی گیر آب بدون نمک چیست؟

سختی گیر آب بدون نمک که به عنوان نرم کننده آب نیز شناخته می شود، یک دستگاه الکترونیکی است که با کریستال کردن مواد معدنی کلسیم و منیزیم برای جلوگیری از چسبیدن آنها به یکدیگر (تجمع رسوب آهک) اثرات آب سخت را کاهش می دهد.

 

سختی گیرهای بدون نمک به‌عنوان جایگزین سازگار با محیط‌زیست برای دستگاه‌های مبتنی بر نمک مورد استفاده قرار گرفته اند و برای از بین بردن مشکلات مربوط به سدیم که در فرآیند نرم شدن آب ایجاد می‌شوند، طراحی شده‌اند.

 

سختی گیر آب بدون نمک

سختی گیر آب بدون نمک

 

یک دستگاه سختی گیر آب استاندارد مبتنی بر نمک بر اساس تبادل یونی (ion exchange) کار می کند. در این فرآیند، یک بستر رزینی با بار منفی، مولکول های معدنی با بار مثبت را جذب و به دام می اندازد. سپس، مولکول های سدیم که به وفور در نمک وجود دارند جایگزین مواد معدنی می شوند.

 

محلول نمکی که در یک مخزن جداگانه (آب نمک) تهیه می شود، مسئول احیاء و تمیز کردن بستر رزین قبل از رسیدن مولکول های به دام افتاده به حالت اشباع است.

 

با این حال، آب غنی از سدیم که با این روش به جای آب سخت غنی از مواد معدنی جایگزین می شود، مشکلات خاص خود را دارد. سدیم بیش از حد می تواند برای محیط اطراف خانه شما مضر باشد، زیرا می تواند در کوتاه مدت باعث تخریب خاک و در طولانی مدت فرسایش خاک شود.

 

اکثر خانواده ها در سراسر دنیا مشکل آب سخت را دارند که منجر به تشکیل رسوب آهک روی لوازم خانگی، لکه بر روی لباس ها پس از شستن لباس و خارش پوست پس از شستشو و سایر مشکلات می شود. با نصب یک سختی گیر بدون نمک به جای یک سختی گیر معمولی آب، می توانید بدون اینکه گیاهان و باغ خود را در معرض خطر قرار دهید، این مشکلات را حل کنید.

 

سختی گیرهای آب بدون نمک چگونه کار می کنند؟

سختی گیر‌های آب بدون نمک را باید با دقت بیشتری بنام سختی گیرهای آب نامید، زیرا مواد معدنی آب سخت را از بین نمی‌برند.

 

دو ماده معدنی اصلی که باعث سختی آب می شودند، منیزیم و کلسیم هستند. برای خنثی کردن اثرات آنها، دستگاه های بدون نمک از پتاسیم استفاده می کنند، زیرا ساختار مولکولی این مواد معدنی را از نظر شیمیایی تغییر می دهد.

 

این فرآیند از نظر علمی به عنوان تبلور به کمک الگو – (TAC) Template Assisted Crystallization نامیده می شود. مشابه سیستم های مبتنی بر نمک، TAC همچنین دارای یک بستر رزینی است، اما بر خلاف دستگاه های مبتنی بر نمک، این بستر رزینی مولکول های معدنی را به دام نمی اندازد و جایگزین نمی کند.

 

در عوض، در این دانه‌های رزین، مکان‌های هسته‌زایی وجود دارد که مولکول‌های معدنی را متبلور می‌کنند. هنگامی که مواد معدنی متبلور می شوند، دیگر نمی توانند به سطوح بچسبند، زیرا سطح تماس کریستال مانند مولکول ها را در آب معلق می کند. در نتیجه، آنها نمی توانند به وسایل، لباس، پوست یا مو بچسبند.

 

علاوه بر این، سیستم‌های بدون نمک به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند، زیرا آنها همان مقدار ضایعات را که سیستم های مبتنی بر نمک تولید می کنند، تولید نمی‌کنند. به همین دلیل، آنها نیازی به تمیز کردن یا تعویض با سرعت سیستم های مبتنی بر نمک را ندارند.

 

سختی گیر آب بدون نمک

سختی گیر آب بدون نمک

 

با این حال، نقطه ضعف سیستم‌های بدون نمک این است که این فناوری مانند فناوری سیستم‌های مبتنی بر نمک، خود را تمیز نمی‌کند و از آن مراقبت نمی‌کند، بنابراین طول عمر آن‌ها به این اندازه طولانی نیست.

 

همچنین، از آنجایی که آنها در واقع مواد معدنی را حذف نمی کنند، یا به عبارت دیگر، چون مواد معدنی در آب وجود دارند، کارایی شان مانند دستگاه های مبتنی بر نمک نیست. همانطور که گفته شد، تفاوت زیادی بین این دو سیستم وجود ندارد، زیرا یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که سیستم های بدون نمک می توانند رسوب را تا 90٪ کاهش دهند.

 

گزارش های مشتریان نشان می دهد که دستگاه های بدون نمک در کاهش تشکیل رسوب آهک نیز بسیار موثر هستند. مشتریان همچنین بهبود ظاهر پوست و مو را به لطف این واحدها گزارش می دهند.

 

آیا سختی گیرهای آب بدون نمک واقعا موثر هستند؟

بله، سختی گیرهای آب بدون نمک در از بین بردن رسوب و عدم تشکیل آن موثر هستند. اگرچه آنها در واقع مواد معدنی را حذف یا جایگزین نمی کنند، اما همچنان از تشکیل رسوب آهک در لوازم خانگی و تجمع مواد معدنی در سیستم های لوله کشی جلوگیری می کنند.

 

علاوه بر این، از آنجایی که کلسیم و منیزیم بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند، این واقعیت که سیستم های بدون نمک واقعا آنها را حذف نمی کنند، آنها را جایگزین سالم تری برای سختی گیرهای معمولی آب می کند.

 

همانطور که گفته شد، اگر به دنبال خلاصی کامل از کلسیم و منیزیم آب خود برای هر هدفی هستید، بهتر است از سیستم های مبتنی بر نمک استفاده کنید.

 

مزایا و معایب سختی گیر آب بدون نمک

مزایا :

  • نگهداری کمی نیاز دارند، زیرا مولکول های معدنی را در سیستم خود به دام نمی اندازند.
  • در آنها مشکلات مربوط به نمک مانند: پل های نمکی وجود ندارد. زیرا از نمک استفاده نمی کنند.
  • مواد معدنی سالم هنوز در آب تصفیه‌شده با سختی گیر آب بدون نمک وجود دارد، البته در حالت کریستالیزه.
  • آنها نسبت به واحدهای مبتنی بر نمک مقرون به صرفه تر هستند. زیرا دستگاه های پیچیده تری نیستند و چرخه بازسازی یا مخازن آب نمک ندارند.
  • آنها فضای کمتری نسبت به سیستم های مبتنی بر نمک می گیرند. زیرا مخازن آب نمک ندارند.
  • نصب آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های مبتنی بر نمک آسان‌تر است، زیرا پیچیدگی کمتری دارند، کوچک‌تر هستند و مخزن آب نمک ندارند.

 

معایب :

  • همه آنها به اندازه سیستم های مبتنی بر نمک ماندگار نیستند.
  • آنها در واقع مواد معدنی را حذف نمی کنند.
  • اثبات اینکه آنها کارایی موفقی داشته باشند دشوار است، بنابراین هیچ یک از آنها گواهینامه های سازمان های شخص ثالث (third-party organizations) مانند بنیاد ملی بهداشت را ندارند، اما تجربه کاربران و همچنین تجربه و تحقیقات خود ما نشان می دهد که آنها حداقل در کاهش رسوب آهک و بهبود کیفیت لباسشویی و ظرفشویی موثر هستند.
  • با وجود پیشرفت‌های بزرگ در فناوری‌های آب، هنوز تنها چند گزینه مطمئن سختی گیر بدون نمک در بازار وجود دارد.

 

هزینه یک سختی گیر بدون آب نمک چقدر است؟

بهترین سیستم‌های سختی گیرآب بدون نمک می‌توانند بین 300 تا 1500 دلار قیمت داشته باشند. اگر نصاب حرفه ای را انتخاب کنید، ممکن است مجبور شوید 200 دلار اضافی بپردازید.

 

همچنین، با توجه به اینکه این سیستم ها تعمیر و نگهداری پایینی دارند و نیازی به خرید هر چند وقت یکبار نمک ندارند، می توانند در دراز مدت مقرون به صرفه تر از سیستم های مبتنی بر نمک باشند.

 

الزامات تعمیر و نگهداری سختی گیرهای آب بدون نمک

سختی گیرهای آب بدون نمک نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند. آنها نیازی به تعویض یا نگهداری در یک برنامه زمانی خاص ندارند. زیرا اجازه تجمع رسوب آهک را نمی دهند.

 

در حالی که می توان آنها را بطور سالانه تمیز کرد، ولی از نظر تئوری، آنها برای مدت طولانی، حتی سال‌ها هیچ گونه نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند.

 

با این حال، همیشه بهتر است با سازنده سیستم خود مشورت کنید تا دقیقاً نحوه نگهداری آن را بدانید. هر سیستم ممکن است الزامات خاص خود را داشته باشد، که سازنده احتمالاً با جزئیات کامل در دفترچه راهنمای محصول خود توضیح داده است.

 

طول عمر تخمینی یک سیستم نرم کننده بدون نمک

سیستم های TAC به طور متوسط 6 سال دوام می آورند. البته این عدد از محصولی به محصول دیگر و از سازنده ای به تولید کننده دیگر متفاوت است.

 

سختی گیر آب بدون نمک در مقابل با سختی گیر آب مبتنی بر نمک

تفاوت اصلی بین سختی گیرهای آب بدون نمک و با پایه نمک این است که سختی گیر‌های آب بدون نمک از فرآیند تبلور به کمک الگو – (TAC) Template Assisted Crystallization برای آماده‌سازی مواد معدنی آب سخت کلسیم و منیزیم استفاده می‌کنند، در حالی که سختی گیر‌های آب مبتنی بر نمک از نمک سدیم برای حذف مواد معدنی استفاده می‌کنند.

 

سختی گیرآب بدون نمک

  • از نظر شیمیایی مواد معدنی آب سخت را تغییر می دهد.
  • مواد معدنی سالم را حذف نمی کند.
  • به آب سدیم اضافه نمی کند.
  • بدون نیاز به نگهداری.
  • قیمت کمتری دارند.
  • جمع و جور و نگهداری آسان.

 

سختی گیر آب بر پایه نمک

  • مواد معدنی آب سخت را به طور کامل حذف می کند.
  • باید مرتب مراقبت و نگهداری شود.
  • نسبت به گران تر هستند.
  • به دلیل مخازن آب نمک، فضای زیادی را اشغال می کند.
  • برای نصب به نصاب کمک حرفه ای نیاز دارید.

 

اگرچه تفاوت های زیادی بین این دو سیستم وجود دارد، اما هر دو نتایج خوبی ارائه می دهند. هر دو سیستم به شما کمک می کنند از رسوب مواد معدنی آب سخت در خانه خود جلوگیری کنید.

 

آیا سختی گیر آب بدون نمک ارزانتر از سختی گیر آب مبتنی بر نمک است؟

بله، سیستم‌های بدون نمک معمولاً ارزان‌تر از سیستم‌های مبتنی بر نمک هستند، اما آن‌قدرها بادوام نیستند. نرم کننده های آب مبتنی بر نمک گاهی اوقات تا 6000 دلار قیمت دارند. آنها همچنین به تعمیر و نگهداری مکرر و جایگزینی نمک نیاز دارند که در دراز مدت هزینه ها را افزایش می دهد.

 

گزینه بدون نمک به راحتی ارزان تر از سیستم مبتنی بر نمک است. این به این دلیل است که عملکرد آن متفاوت از یک سیستم نمک است و وظیفه حذف مواد معدنی را بر عهده نمی گیرد. اما با توجه به این که یک واحد بدون نمک طول عمر کمتری نسبت به واحد مبتنی بر نمک دارد، ممکن است هزینه‌های بلندمدت آن کاهش یابد.

 

آیا سیستم سختی گیر بدون نمک موثرتر از سیستم سختی گیر مبتنی بر نمک است؟

بستگی به این دارد که می خواهید سیستم شما چه کاری انجام دهد.

اگر به دنبال جلوگیری از تجمع لک های رسوب روی ظروف، لباس، لوازم خانگی و غیره هستید، آن‌ها برابر هستند. سیستم‌های بدون نمک این هدف را نیز به خوبی سیستم‌های مبتنی بر نمک انجام خواهند داد.

اگر به دنبال حذف کامل کلسیم و منیزیم از آب خود هستید، سیستم های بدون نمک کارآمد نیستند.

برای نرم شدن واقعی آب، مواد معدنی سخت (کلسیم و منیزیم) باید حذف شوند. تنها گزینه ای که این کار را به طور موثر انجام می دهد یک سیستم مبتنی بر نمک است.

 

آیا سیستم سختی گیر بدون نمک نسبت به سختی گیر مبتنی بر نمک به نگهداری کمتری نیاز دارد؟

بله، نرم‌کننده‌های بدون نمک به نگهداری کمتری نیاز دارند. در واقع، آنها به سختی نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا می کنند.

سختی گیرهای مبتنی بر نمک نیاز دارند که چند هفته یکبار نمک جدیدی به آنها اضافه کنید. علاوه بر این، باید به طور منظم مخزن نمک آنها بازدید شود تا از تشکیل پل نمکی جلوگیری کنید و همچنین بازرسی های منظم را برای اطمینان از درست کار کردن آن انجام دهید.

از این نظر، سیستم های بدون نمک دردسر کمتری دارند.

 

سوالات متداول

 

آیا سختی گیرهای آب بدون نمک ایمن هستند؟

بلی. آنها برای خانه شما کاملاً ایمن هستند و نتایج بهتری نسبت به آب سخت و نرم نشده ارائه می دهند.

اگرچه آنها مواد معدنی موجود در آب را حذف نمی کنند، اما به طور موثر از تجمع آنها جلوگیری می کنند. بنابراین، آنها برای خانه شما بهتر از هیچ چیز خواهند بود.

سختی گیرهای آب بدون نمک می‌توانند گزینه‌ای ایمن، ارزان و آسان برای کسانی باشند که از رسوب آهکی بر روی تمام لوازم خود خسته شده‌اند.

همانطور که گفته شد، معیارهای ایمنی دستگاه های تصفیه آب همیشه گواهینامه NSF بوده است. از آنجایی که مواد معدنی آب سخت هنوز پس از فرآیند تهویه در آب وجود دارد، تأیید این سیستم ها توسط سازمان های شخص ثالث دشوار است.

 

آیا سختی گیرهای آب بدون نمک برای مو مفید هستند؟

سختی گیرهای آب بدون نمک برای محافظت از موهای شما از اثرات منفی مواد معدنی سخت، زیاد مفید نیستند.

خشکی موهای شما هنگام استفاده از آنها مطمئناً کمتر از استفاده از آب معمولی است. اما آیا این کافی است؟ و نیاز ما را تامین می کند؟

حتی در صورت تغییر شیمیایی آب، کلسیم و منیزیم موجود در آب می تواند منجر به خشکی و تحریک پوست و موهای کدر شود، که به خصوص برای افراد مبتلا به اگزما، تحریک و خارش پوست را بهمراه دارد.

برای داشتن موهایی نرم تر، درخشان تر و قوی تر، باید از سختی گیرهای آب بر پایه نمک استفاده کنید، زیرا مواد معدنی سخت را به طور کامل از آب خانه شما پاک می کند.

 

آیا سختی گیرهای آب بدون نمک به خشکی پوست کمک می کنند؟

مانند مو، اگر از سختی گیر آب بر پایه نمک استفاده کنید، پوست شما بهتر خواهد شد. این بدان معنا نیست که دستگاه های سختی گیر آب بدون نمک کمکی نمی کنند. بلکه تا حد کمی کمک می کنند.

اگر به دنبال بهترین سیستم ممکن برای پوست سالم تر هستید، احتمالاً گزینه سیستم سختی گیر بدون نمک بهترین انتخاب نیست.

 

روش های موثر جایگزین برای سختی گیرهای آب مبتنی بر نمک

استفاده از سیستم سنتی سختی گیر آب مبتنی بر نمک یکی از موثرترین راه ها برای از بین بردن آب سخت است. با این حال، این سیستم‌ها گران هستند و می بایست به طور منظم نمک مصرفی آن را تامین  کنید که طبیعاً موجب پرداخت هزینه می باشد.

 

خوشبختانه، جایگزین های سختی گیر آب مانند سختی گیرهای مغناطیسی آب (magnetic water softeners)، سیستم تبلور به کمک الگو (Template Assisted Crystallization) و اثر کلاتینگ (Chelating Agents) وجود دارد. این جایگزین ها تقریباً یا به همان اندازه واحدهای سختی گیر آب استاندارد مؤثر هستند.

 

جایگزین های سختی گیر آب

 

  • تصفیه آب الکترومغناطیسی
  • سیستم تبلور به کمک الگو
  • سختی گیر آب کلرید پتاسیم
  • روش اسمز معکوس
  • روش اثر کیلتینگ  (Chelating agents)

 

تصفیه آب الکترومغناطیسی (Electromagnetic water conditioning)

تصفیه آب الکترومغناطیسی از میدان مغناطیسی برای حذف مواد معدنی و ناخالصی های آب استفاده می کنند. به آنها رسوب زدا الکترومغناطیسی (electromagnetic descalers) یا نرم کننده های الکترونیکی آب (electronic water softeners) نیز می گویند.

 

یک تصفیه کننده آب الکترومغناطیسی با استفاده از یک سیم پیچ فلزی برای پیچیده شدن در اطراف خط اصلی آب کار می کند. سپس الکتریسیته موجود در جعبه کنترل از آن سیم پیچ برای تولید میدان مغناطیسی استفاده می کند که ساختار شیمیایی یون های کلسیم و منیزیم را تغییر می دهد و از چسبیدن آنها به لوله های آب و تشکیل رسوب آهک روی وسایل، ظروف و لباس ها جلوگیری می کند.

 

تصفیه آب الکترومغناطیسی

تصفیه آب الکترومغناطیسی

 

سختی گیر مغناطیسی آب

سختی گیر مغناطیسی آب

 

مزایای اصلی این سیستم بی صدا بودن، نصب آسان، نگهداری آسان و بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافه است. هیچ فیلتری برای تعویض یا نمک برای پر کردن مجدد وجود ندارد.

 

با این حال، یک نکته منفی این است که مطالعات زیادی وجود ندارد که نشان دهد رسوب زدایی مغناطیسی به اندازه روش های دیگر موثر است. به خصوص در مقایسه با دستگاه‌های مبتنی بر نمک که تقریباً 100٪ درصد موفقیت در حذف مواد معدنی دارند.  ظرفیت کاهش رسوب‌زدایی در 50٪ بسیار پایین است.

 

با این حال، تجربه مشتری و بازخورد کاربران نشان می دهد که دستگاه رسوب زدایی خازنی از برند Yarna، رسوب آهک را کاهش می دهد و طول عمر دستگاه ها را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

 

سیستم الکترونیکی خازنی رسوب زدای آب YARNA

سیستم الکترونیکی خازنی رسوب زدای آب YARNA

 

سیستم تبلور به کمک الگو  – TAC (Template Assisted Crystallization)

سیستم تبلور به کمک الگو (TAC) از یک کاتالیزور برای تبدیل مواد معدنی آب سخت به کریستال های میکروسکوپی استفاده می کند که نمی توانند به لوله های آب و سایر سطوح بچسبند. این روش معمولا در سیستم های نرم کننده آب بدون نمک استفاده می شود.

 

مشابه رسوب زدایی مغناطیسی، سیستم های مبتنی بر TAC مواد معدنی را حذف نمی کنند. آنها فقط ساختار مولکولی را تغییر می دهند تا نتوانند به یکدیگر یا به سطوح بچسبند.

 

از آنجایی که TAC یک روش حذف نیست، سیستم‌هایی که از آن استفاده می‌کنند به اندازه سیستم‌های مبتنی بر نمک کارآمد نیستند، اما نرخ کاهش آنها تا 90% بهتر از سیستم های الکترمغناطیسی است.

 

سیستم های مبتنی بر TAC علاوه بر نرخ کاهش مقیاس چشمگیر، فشرده هستند، زیرا هیچ مخزن آب نمک ندارند، و مقرون به صرفه تر از جایگزین های نرم کننده آب مبتنی بر نمک هستند، زیرا پیچیدگی کمتری دارند. از آنجایی که آنها نیازی به احیاء ندارند، نیازی به استفاده از نمک نیز نخواهند داشت.

 

سختی گیر آب کلرید پتاسیم  (Potassium chloride water softener)

کلرید پتاسیم به اندازه نمک کلرید سدیم در نرم شدن آب موثر است. با این حال، برای به دست آوردن مزایای مشابه، باید به میزان قابل توجهی از آن استفاده کنید. این باعث می شود که جایگزین گران قیمتی برای فرآیند نرم شدن مبتنی بر نمک باشد.

 

یکی از مزایای کلرید پتاسیم این است که دوستدار محیط زیست است. همانطور که قبلاً گفته شد، در دستگاه های سختی گیر آب معمولی، کلرید سدیم جایگزین مواد معدنی می شوند و سدیم می تواند برای خاک و گیاهان مضر باشد. در مقابل، گیاهان می توانند از کلرید پتاسیم به عنوان یک نوع کود استفاده کنند.

 

کلرید پتاسیم

کلرید پتاسیم

 

کلرید پتاسیم نیز بر سدیم برتری دارد زیرا مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود. با این حال، توجه داشته باشید که سطوح بالای پتاسیم نیز ممکن است منجر به مشکلات قلبی عروقی مشابهی شود، بنابراین تفاوت زیادی بین این دو در این زمینه وجود ندارد.

 

گفته می‌شود، به دلیل شرایطی مانند فشار خون بالا یا بیماری کلیوی از یک رژیم کم سدیم یا پتاسیم استفاده کنید، سدیم یا پتاسیم دریافتی که با نوشیدن آب نرم شده دریافت می‌کنید بعید است که مشکلی برای سلامتی شما ایجاد کند.

 

روش اسمز معکوس (Reverse osmosis)

اسمز معکوس (RO) یک فرآیند تصفیه آب است که اکثر آلاینده های موجود در آب را حذف می کند. علاوه بر حذف آلاینده ها، مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم که باعث سختی آب می شوند را نیز از بین می برد.

 

در سیستم RO، آب را از یک غشای نیمه تراوا که دارای منافذ میکروسکوپی است، عبور می دهند. اکثر سیستم های RO دارای اندازه منافذ 0.0001 میکرون هستند که به هیچ مولکول معدنی اجازه عبور نمی دهد.

 

دستگاه اسمز معکوس خانگی

دستگاه اسمز معکوس خانگی

 

همچنین به لطف فیلتر میکروسکوپی، سیستم RO قادر به حذف ناخالصی های خطرناک مانند سرب، آرسنیک و کروم با کارایی بالا است. بنابراین، آبی که برای خانواده شما فراهم می کند نه تنها نرم، بلکه عاری از آلودگی نیز خواهد بود.

 

در واحدهای سختی گیر آب سنتی مبتنی بر نمک، باید نمک جدید را به صورت منظم و مداوم به مخزن آب نمک اضافه کنید. طبیعتاً دستگاه های تصفیه آب RO نیازی به مصرف نمک ندارند. گفته می‌شود، در اکثر سیستم‌های RO می بایست یک یا دو بار در سال غشای نیمه تراوا تعویض شود. و با توجه به اینکه این دستگاه‌ها نسبت به سختی گیرهای آب گران تر هستند، جایگزین گرانتری برای برای سختی گیرهای آب مبتنی بر نمک محسوب می شوند.

 

در نهایت، اگرچه این سیستم‌ها سدیم را در محیط آزاد نمی‌کنند، اما مقدار مشخصی آب را برای ایجاد آب خالص هدر می‌دهند. از این نظر، آنها دوستدار محیط زیست و جایگزین سختی گیر آب نیستند.

 

روش اثر کیلتینگ (Chelating agents)

کیلتینگ روشی است که معمولاً در کارخانه‌های تصفیه آب در سطح صنعتی برای اتصال یون‌های دارای بار مثبت از جمله مولکول‌های آب سخت مانند کلسیم و منیزیم استفاده می‌شود. در این روش از یک chelant که یک مولکول اصلاح شده خاص است برای جلوگیری از تشکیل رسوب و تجمع مولکول ها استفاده می شود.

 

گفته می شود، دستگاه های سختی گیر آب به ندرت از این تکنیک استفاده می کنند. در مصارف خانگی، روش اثرکیلتینگ معمولاً در محصولات پاک کننده مانند: شوینده های لباسشویی، پاک کننده های سطوح سخت، صابون ها و شامپوها ظاهر می شوند.

 

Chelation

Chelation

 

شوینده هایی که دارای مواد کیلیت هستند اجازه نمی دهند که مواد معدنی لباس های شسته شده را لکه دار کنند و این امکان را برای پاک کننده های سطوح سخت فراهم می کنند تا به راحتی تجمع مواد معدنی را از سطوح پاک کنند. از طرف دیگر صابون ها و شامپوها اثرات نامطلوب آب سخت مانند تیرگی و خشکی را بر روی پوست و موهای ما از بین می برند.

 

جدا از این دو کاربرد، استفاده خانگی مناسبی برای کیلاسیون وجود ندارد، به خصوص در زمینه نرم کردن آب آشامیدنی، زیرا این فرآیند به مواد شیمیایی زیادی نیاز دارد که ممکن است خطرناک باشند. بنابراین، عوامل کیلیت تنها جایگزین برای یک سختی گیر سنتی آب است که به منظور تمیز کردن و حمام کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آیا جایگزینی برای نمک مورد استفاده در سختی گیرآب وجود دارد؟

بلی.  استفاده از کلرید پتاسیم یکی از رایج ترین راه های جایگزینی نمک در نرم کننده های سنتی آب مبتنی بر نمک است.

 

 

 

مترجم :  حجت الله کاتوزی

منابع :

www.waterdefense.org/water-softener/guide/salt-free/

www.waterdefense.org/water-softener/guide/alternatives-to-water-softener/#5-chelating-agents

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.