کیفیت، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش

021-44210916

info[at]mana-control.com

بلوار مرزداران، خیابان ابراهیمی، برج الوند، واحد 807

ایران ، تهران

پمپ تقویت کننده آب چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ تقویت کننده آب چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ تقویت کننده آب چیست و چگونه کار می کند؟

یک پمپ تقویت کننده آب (Booster Pump) به افزایش فشار و حجم آبی که از شیر آب یا سر دوش شما جاری می شود کمک می کند. زندگی با فشار کم آب آزاردهنده است. اگر تا به حال سعی کرده اید زیر قطرات آب دوش بگیرید، پس حتماً مشکل ناشی از آن به خوبی می دانید. فشار کم آب می تواند کارهای ساده ای مانند استحمام و شستشوی ظروف کثیف را دردسرساز کند، اما استفاده از پمپ تقویت کننده می تواند راه حل مناسبی باشد. در ادامه این مقاله در خصوص اینکه پمپ تقویت کننده آب چیست؟ چگونه کار می کند؟ و چگونه سایز و بهترین بوستر پمپ برای نیاز خود را انتخاب کنید صحبت می کنیم.

 

پمپ تقویت کننده آب چیست؟

بوستر پمپ وسیله ای است که فشار و جریان کم آب را افزایش می دهد. یک پمپ تقویت کننده آب، فشار لازم را برای انتقال آب از یک مخزن ذخیره سازی به کل خانه یا تأسیسات تجاری را فراهم می کند.

 

پمپ تقویت کننده آب

پمپ تقویت کننده آب

 

چه چیزی باعث کاهش فشار آب می شود؟

نیروی جاذبه زمین

نیروی جاذبه زمین می تواند آب را به جریان درآورد و یا جریان آن را کاهش دهد. هر چه ارتفاعی که آب باید در آن تحویل داده شود بیشتر باشد، فشار آب کمتر است. ناگفته نماند که چهار لیتر آب، چهار کیلوگرم وزن دارد. اگر آب بصورت سربالایی یا چندین طبقه بالا برود، نیروی جاذبه باعث پایین کشیدن آن می شود.

 

ساختمان هایی که پایین تر از منبع آب وجود دارند ممکن است مشکلی در خصوص افت فشار نداشته باشند. اما ساختمان های بلند مرتبه، آپارتمانی، خانه‌ها و امکان تجاری که  چندین طبقه هستند، به یک پمپ تقویت‌کننده بزرگ نیاز دارند تا آب را با فشار و دبی مناسب به طبقات مختلف برساند.

 

فاصله از منبع آب

فاصله مصرف کننده از منبع آب و اندازه قطر لوله های آب بر فشار آب تأثیر می گذارد. اگر خانه یا محل کار شما در انتهای خط تامین آب قرار دارد، ممکن است فشار و جریان آب تا رسیدن به شما کم شود. و اگر قطر لوله های آب شما خیلی کوچک باشد، مقدار کمتری آب به محل مصرف شما می رسد.

 

فشار کم آب شهر

خانه شما ممکن است زیر خط آبرسانی باشد، و مشکل جریان و فشار کم آب، ناشی از مشکل توزیع در سیستم آب منطقه محل زندگی شما باشد.

 

سیستم های تصفیه آب اضافی

سیستم های تصفیه آب اضافی یا سایر تجهیزاتی که آب خانه شما را تصفیه می کنند ممکن است فشار آب را کاهش دهند. اضافه کردن یک بوستر پمپ می تواند فشار آب را تقویت کند.

 

مشکلات لوله کشی

اگر فشار کم آب در نتیجه اثر نیروی جاذبه، طول مسیر جریان و یا سیستم های اضافه تصفیه آب باشد، استفاده از بوستر پمپ می تواند مشکل افت فشار را برطرف کند. اما ممکن است مشکل کاهش فشار آب از لوله کشی باشد. بنابراین  قبل از خرید یک بوستر پمپ، لوله کشی خود را بررسی کنید. ممکن است لوله ها مسدود شده باشند یا شیر کاهش فشار احتیاج  به تنظیم داشته باشد.

 

بوستر پمپ آب شرکت گراندفوس

 

 

بوستر پمپ آب شرکت گراندفوس

بوستر پمپ آب شرکت گراندفوس

 

بوستر پمپ چگونه کار می کند؟

بوستر پمپ فشار و دبی جریان آب را بهبود می بخشد. یک بوستر پمپ مانند یک فن کار می کند. یک فن دارای پره هایی است که برای افزایش حرکت هوا به اطراف می چرخند و یک بوستر پمپ در داخل پروانه ای دارد که جریان و فشار آب را به همان شکل افزایش می دهد.

 

بوستر پمپ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اکثر بوستر پمپ های آب، بدون توجه به اینکه ساخت چه شرکتی اند، دارای اجزای اصلی زیر هستند:

  • موتور
  • پروانه ها
  • ورودی و خروجی
  • دستگاه سنجش فشار یا جریان سیال

 

بوستر پمپ ها دارای پروانه و یا پروانه هایی هستند که آب را از ورودی پمپ به داخل می مکند و از طریق خروجی خارج می کند. یک الکتروموتور باعث چرخش پروانه ها می شود. بوستر پمپ ها را می توان بر اساس نحوه مکش آب و بیرون راندن آن از یکدیگر متمایز کرد.

 

نمایش جریان آب در پمپ های گریز از مرکز

نمایش جریان آب در پمپ های گریز از مرکز

 

برخی از آنها از پروانه چرخان استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از دیافراگم نوسانی استفاده می کنند. پمپ‌های دارای دیافراگم‌های نوسانی، آب را با استفاده از دو صفحه نوسانی یا چرخان – یکی فنجانی (cups) و دیگری دندانه ای (indentations) به حرکت در می‌آورند. همانطور که صفحات به هم می پیچند، فنجان ها را فشرده می کنند و آب را با فشار خارج می کنند. با باز شدن صفحات، آب بیشتری به داخل مکیده می شود.

 

نحوه عملکرد پمپ دیافراگمی نوسانی

نحوه عملکرد پمپ دیافراگمی نوسانی

 

آیا بوستر پمپ فشار و دبی جریان آب را افزایش می دهد؟

بوستر پمپ فشار آب را افزایش می دهد و آب را مجبور می کند با سرعت بیشتری در لوله های لوله کشی جریان یابد. اما یک منحنی پمپ وجود دارد که باید آن را در نظر داشته باشیم:  با افزایش فشار مورد نیاز برای حرکت آب، دبی جریان کاهش می یابد.

 

وقتی که انگشت شست خود را روی شیلنگ آب قرار می دهید، آب با فشار بیشتری خارج می شود، اما سرعت جریان آب به دلیل انگشت شست شما کاهش می یابد. یک بوستر پمپ به همین روش کار می کند. بیشترین دبی آب را با بیشترین سرعت جریان، تحت فشار کم ایجاد می کند. اگر آب بدون هیچ گونه محدودیتی از پمپ خارج شود، جریان آن سرعت بیشتری دارد.

 

منحنی راندمان پمپ آب

منحنی راندمان پمپ آب

 

بوستر پمپ با مخزن انبساط

یک مخزن ذخیره سازی انبساط یا هیدروپنوماتیک می تواند مکمل خوبی برای بوستر پمپ باشد. مخزن در هنگام انبساط تا مدت زمانی فشار لازم در مدار لوله کشی را تامین می کند تا از روشن و خاموش شدن بوستر پمپ با هر بار باز کردن شیر آب جلوگیری کند.

 

بوستر پمپ با مخزن انبساط

 

بوستر پمپ با مخزن انبساط

بوستر پمپ با مخزن انبساط

 

آیا به پمپ تقویت کننده نیاز داریم؟

اگر فشار آب پایینی دارید که ناشی از نشتی نیست یا نیاز به افزایش فشار آب برای کاربرد خاصی دارید، نصب یک بوستر پمپ توصیه می شود.

 

سوالاتی که هنگام خرید بوستر پمپ باید به آنها پاسخ بدهید:

 

1) دبی جریان آب چقدر است؟ محاسبه کنید که در هر دقیقه چند لیتر آب می بایست در سیستم لوله کشی شما عبور کند. نحوه محاسبه دبی را یاد بگیرید.

2) به چقدر حجم آب نیاز دارم؟ میزان مصرف آب خانگی یا کسب و کارتان را در نظر بگیرید.

3) منبع آب بالای پمپ است یا زیر آن؟

4) چقدر فشار نیاز دارم؟ بسیاری از مردم هنگام دوش گرفتن فشار بالای آب را ترجیح می دهند، اما فشار بیش از حد بالا می تواند لوله کشی، اتصالات و لوازم خانگی را از بین ببرد. فشار بیش از 60 psi (4 bar) سیستم لوله کشی خانگی را فرسوده می کند.

 

اینکه چه بوستر پمپی نیاز دارید بستگی به میزان آب مصرفی، فشار مورد نظر و محل منبع آب شما دارد. به عنوان مثال، اگر خانه بزرگی دارید، ممکن است به یک پمپ تقویت کننده نیاز داشته باشید که بتواند فشار را به طبقه دوم یا سوم برساند. کاربردهایی مانند سیستم‌های اسمز معکوس با فشار تغذیه کم و یا با TDS بالا (کل مواد جامد محلول)، به فشار بسیار بیشتری نیاز دارند.

 

بوستر پمپ با ست کنترل

بوستر پمپ با ست کنترل

 

اندازه یک بوستر پمپ به چه عواملای بستگی دارد؟

برای محاسبه اندازه یک بوستر پمپ برای کاربرد خاص خود، این سوالات را بپرسید:

 

تعدد طبقات، تعداد واحدها و تعداد انشعاب های آب مصرفی ؟

آیا آب را با فاصله قابل توجهی جابه جا می کنید؟

منبع آب شما چقدر دور است؟

 

پمپ های تک پروانه برای کشیدن آب از راه دور خوب نیستند. اگر می خواهید از آب حوضچه برای آبیاری استفاده کنید، پس به پمپی با توان بالا نیاز دارید که آب را هم به مدت طولانی پمپاژ کند.

 

نکاتی برای نصب بوستر پمپ

محل نصب بوستر پمپ

محل نصب بوستر پمپ دقیقاً در جایی نصب می شود که باید آب را از آنجا منتقل کنید. به عنوان مثال، در یک خانه با فشار آب کم، پمپ را باید بعد از منبع ذخیره آب نصب کنید.

 

1) در صورت خرابی پمپ، همیشه یک bypass داشته باشید. bypass به شما امکان می دهد در صورت خرابی پمپ و بدون قطع شدن جریان آب، پمپ را از مدار لوله کشی خارج کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

2) پمپ را قبل از نصب تست کنید. گاهی اوقات، یک نشتی کوچک باعث کارکرد مداوم پمپ می شود.

3) بوستر پمپ های آب با دبی یا فشار یا هر دو فعال می شوند. اگر نشتی پیدا کردید، پمپ را ایزوله کرده و آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که مشکل از پمپ نیست. سپس، می توانید علت را پیدا کرده و نشتی را برطرف کنید.

 

چگونه بوستر پمپ خود را بی صدا نگه دارید؟

برای بی صدا نگه داشتن بوستر پمپ، باید نوع پمپ مورد استفاده و نوع متریال اتصالات آن را در نظر بگیرید. تراز بودن پمپ نیز در جلوگیری از  ارتعاش و بی صدا کارکردن  تاثیر گذار است. حتی المقدور مجرای خروجی پمپ را مستقیماً به لوله متصل نکنید و به جای آن از یک رابط ارتجاعی استفاده کنید تا صدای لرزش را به حداقل برسانید.

 

بهترین برندهای بوستر پمپ های آب

Grundfos

Lowara

Pentax

DAB

SAER

KSB

 

 

مترجم :  حجت الله کاتوزی

منبع :

www.freshwatersystems.com/blogs/blog/what-is-a-water-booster-pump-and-how-does-it-work

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.